top of page

Naar een bedrijfsaanpak inclusief ondernemen voor grote werkgevers

Bijgewerkt op: 14 aug. 2019


Het projectteam van ESF HR+

Grote bedrijven zijn gebaat met een goede ondersteuning bij het creëren van draagvlak en de juiste randvoorwaarden om mensen met een beperking in de organisatie mogelijk te maken. Onderzoek en eigen ervaring laten dit zien. De goede ondersteuning blijkt fundamenteler te zijn dan de vandaag meestal gehanteerde strategie van de stok en de wortel.

Wat het creëren van deze randvoorwaarden betreft, ervaren grote werkgevers – zeker wanneer deze vestigingen op meerdere plaatsen in Vlaanderen heeft – een extra uitdaging. Hun voorkeur gaat uit naar een eenduidige bedrijfsaanpak in plaats van een grote diversiteit aan regelingen en afspraken over werkzaamheden, profielen, toeleiding, werkervaringstrajecten, opleiding, begeleiding etc. In de praktijk slagen deze werkgevers er zelden in om tot een dergelijke bedrijfsaanpak te komen. Voornaamste reden is dat het bemiddelen van werkzoekenden in Vlaanderen verdeeld is over vele kleinere en grote publieke, semi-publieke en private arbeidsbemiddelaars met elk een eigen werkregio, aanpak en werkwijze. Voor hen is het vandaag quasi onmogelijk om antwoord te bieden op de vraag van deze bedrijven, wat maakt dat het de bedrijven veel tijd en moeite kost om in meerdere regio’s per arbeidsbemiddelaar goede uitvoerings- en afstemmingsafspraken te maken over dezelfde onderwerpen.

In dit project willen we grote organisaties ondersteunen bij het inclusief ondernemen. Vertrekkende vanuit hun vraag en mogelijkheden zetten we een pilot op dat leidt tot een werkende praktijk waarbij concrete afspraken gemaakt worden over werkzaamheden, inclusief job design, profielen, screening en toeleiding van potentiële kandidaten, trajectafspraken, inwerkprogramma’s, jobcoaching en ondersteuning bij de administratieve verplichtingen. Deze werkende praktijk leggen we vervolgens vast in een bedrijfsaanpak, zodoende andere vestigingen van de organisatie snel en gemakkelijk zelf met de aanpak aan de slag kunnen. Met de uitgewerkte aanpak heeft de organisatie en/of de vestigingen tegelijkertijd richtlijnen die zij kunnen meegeven aan elke arbeidsbemiddelaar die met hen samenwerkt of dit in de toekomst wil doen.

Dit project is een initiatief van KAIROS cvoa, Emino vzw en Voka – Kamer van Koophandel Kempen. De partners delen hun kennis en ervaringen doorheen dit project met organisaties in Litouwen, Finland en Zweden. Het project is mogelijk dankzij de financiële steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF) en de Vlaamse Gemeenschap, en loopt van 1/12/2017 tot en met 30/11/2019.


13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page