Blijf up-to-date met Google Alerts


www.inclusiefwerkt.be

Druk, druk, druk... als arbeidsbemiddelaar heb je het druk met het begeleiden van werkzoekenden en/of het benaderen van werkgevers. Zo druk dat het een uitdaging wordt om vakinhoudelijk op de hoogte te blijven. Misschien kan je daar verandering in brengen dankzij Google Alerts.


Tot een paar jaar geleden liep ik soms zelf vaak achter de feiten aan en dan dacht ik:

“Verdorie, daar had een interessante LinkedIn post of mooie blog in gezeten.” Met Google Alerts zit ik bovenop het nieuws en mis ik geen enkele ontwikkeling meer in het vakgebied. Google ziet namelijk alles wat er online wordt gepubliceerd.


Google Alerts?!

Een Google Alert is een melding van een nieuwe ‘hit’ op een zoekterm die je zelf instelt. Met een alert voor ‘diversiteit’ krijg je een melding als iemand (dat kan ook een krant, nieuwssite of tijdschrift zijn) daar iets over publiceert. Google Alerts zijn gratis en je mag ze voor een onbeperkt aantal zoektermen instellen.


Hoe stel je Google Alerts in?

Stap 1. Meld je aan via je je Google account of maak een account aan via google.com.


Stap 2. Surf naar google.com/alerts. Je krijgt deze zoekbalk te zien:


Stap 3. Typ in het veld ‘een melding maken over’ de zoekterm of het onderwerp waarover je meldingen wilt ontvangen. Je krijgt meteen ook voorbeelden van zoekresultaten te zien, zodat je kan zien of je zoekterm correct is ingesteld.


Stap 4. Vervolgens kan je je meldingsinstellingen aanpassen. Bepaal hoe vaak je een melding wilt krijgen, van welke bronnen je zoekresultaten moeten komen, de taal, de regio en de hoeveelheid:



Stap 5. Vul je e-mailadres in en klik op ‘melding maken’. Je blijft nu op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rond je zoekterm.


Toppie!

Vanaf nu blijf je op de hoogte van onderwerpen die je interesseren.



www.inclusiefwerkt.be

35 keer bekeken